Naše webové stránky používají cookies. Pomáhají ke správné funkci stránek a lepšímu uživatelskému zážitku. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Astrologie a byznys

Foto: sdmania/FreeDigitalPhotos.net

Prestižní ekonomický deník Financial Times uveřejnil v  článek o využívání astrologie v byznysu. Takové spojení není pro nás překvapující, protože i mezi našimi klienty se nacházejí majitelé menších či větších společností a rovněž členové nejvyššího vedení mezinárodních firem. Tak, jako je uvedeno v článku, i naši klienti veřejně o svých konzultacích s astroložkami mluvit nebudou. Možná se ale časy mění a brzy budeme svědky toho, že se astrologie stane přirozenou součástí rozhodování na všech úrovních, podobně jako je tomu např. v Indii.

Když astrologové vidí přicházet podnikové problémy

Problémy firmy Northern Rock nebyly překvapením pro Christeen Skinnerovou. Říká: „I kdybyste důkladně hledali, nemohli jste si vybrat více saturnské jméno pro svou společnost. A Saturn byl v té době ve velmi zranitelné pozici.“

Slečna Skinnerová není vášnivá čtenářka horoskopů z konkurenční banky, ale jedna z britských podnikových astrologů. Prohlašuje, že nabízí „poslední slovo v rozhodovacím procesu“ klientům, ke kterým se řadí lidé z nejvyššího vedení společností náležící ke stovce nejúspěšnějších firem vedených na Londýnské burze, až po malé firmy a právníky.

Astrologie se jeví jako nepravděpodobný pomocník přijatelný pro takové racionální aktivity, jako je byznys, ale Ch. Skinnerová prohlašuje, že má mnoho zákazníků, kteří hledají rady pro podnikové problémy. Poskytuje svým klientům předpovědi založené na studiu dané oblasti a znalosti pohybu planet. „Nejdůležitější věc je,“ vysvětluje Ch. Skinnerová, „že astrologie není náboženská víra a nehodí se dobře pro analyzování. Je to časový systém.“ Takže společnost, která zvažuje otevření nové pobočky v Bruselu, se jí zeptá, které dny by byly nejvhodnější, nebo se jí ptají právníci na to, co lze očekávat od důležité schůzky, která se koná v určitý den. Společnosti ji ovšem vyjímečně kontaktují přímo a platby za její služby velmi nepravděpodobně jdou do podnikových nákladů. Většinou jsou to jednotlivci z organizací, kteří se ptají na strategické rady ohledně svých osobních každodenních pracovních záležitostí. Pochopitelně, dodává Ch. Skinnerová, většina vedoucích pracovníků jsou poněkud ostýchaví, co se týče těchto věcí, i když zemřelá Anita Roddicková (zakladatelka řetězce The Body Shop) byla v tomto směru poměrně sdílná.

V Indii jsou ale lidé mnohem více otevřenější. Bejan Daruwallah, jeden z nejznámějších indických astrologů, říká, že dělá předpovědi pro několik společností, které patří k největším v Indii. „Dělám různé druhy předpovědí,“ vysvětluje, „takové, jako např. jaké nové produkty uvést na trh, jak trh na ně bude reagovat, a podobně.“ Jeho proslulost dosáhla takového věhlasu, že byl pan Daruwallah pozván v roce 2000 na setkání s indickým premiérem, aby se podělil o svůj názor, jak vidí situaci a vývoj země. Podle B. Daruwallaha je využívání astrologie v indických společnostech široce rozšířené. Někteří majitelé společností by nezvolili předsedu představenstva, aniž by se předtím podívali na horoskop kandidáta. Důležitá rozhodnutí s velkými finančními dopady, především ve filmovém průmyslu, mohou být závislá na rozhodnutí astrologa. Jedním z důvodů, proč je astrologie v byznysu tak populární, je, tvrdí B. Daruwallah, že když se někdo řídí astrologickou radou, a pak udělá špatné rozhodnutí, astrologa může použít jako obětního beránka.

Nejznámější finanční astrolog Spojených států amerických je Henri Weingarten, který vede několik fondů, jež investují na základě astrologických předpovědí. Uvádí, že úspěch jeho (neauditovaných) fondů je důkazem účinnosti astrologie. Pan Weingarten, který spolupracuje s mnoha velkými společnostmi, říká, že astrologie přináší lepší výsledky. „Bez ní můžete sice vydělat peníze, ale ten, kdo ji nepoužívá, je ve velké nevýhodě. My děláme chyby, ale stejně je astrologie silný pomocník.“

Ke skeptikům se Ch. Skinnerová vyjadřuje, že lidi jsou v byznysu proto, aby vydělali peníze. „Jsou rozvážní, a když u nich astrologie nefunguje, proč by ji používali?“

B. Daruwallah říká, že pro mnoho lidí může prodiskutování věcí s astrologem poskytnout podnětné nápady nebo důvěrného poradce.

V každém případě argumentují, že z velké části není možné rozhodování v byznysu, od intuitivních pocitů po krátkodobé módní trendy v managementu, pochopit vědeckým zkoumáním. Navíc v zemích, kde následování hvězdných rad je velmi rozšířené, může mít v sobě podniková astrologie element samonaplňující vize. Obzvláště v takových oblastech, jako jsou např. trhy, kde vládne houfné následování jednoho trendu. Ale mnozí nepotřebují takové odlišné, opatrné názory.

V minulém roce – roce Psa – se dostala astrologická personalistika v čínské firmě Jilin Jiangshan Human Resources Development Company až na pokraj logického extrému, když hledala jen ty nové pracovníky, kteří se narodili ve znamení Psa. Manažer společnosti, pan Dong, vysvětluje: „My považujeme tento požadavek za nezbytný k výběru takových pracovníků, kteří se hodí k naší podnikové kultuře.“ Přirozeně pan Dong byl sám osobně narozen ve znamení Psa.

Copyright Rhymer Rigby, Financial Times